Omega 6 Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?
19 Haziran 2024

Omega 6 Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Çoklu doymamış yağ asidi olan omega 6, esansiyel bir yağ asididir. Omega Yunan alfabesinde bulunan bir harftir, 6 ise kimyasal formülünden kaynaklanır. F vitamini olarak bilinir. Omega grup yağ asitleri içeriklerine göre üçe ayrılır. Omega 6 yağ asitleri, Alfa-Linoleik Asit olarak bilinen bu grup ALA şeklinde kısaca ifade edilen asitten meydana gelir. Eksikliğinde özellikle görme ile ilgili problemler bariz olarak ortaya çıkar. Bu grup yağ asitleri bitkisel yağlar, yumurta, kuruyemiş, kümes hayvanları ve tahıl ürünleri ile susam yağı, ceviz, soya, ayçiçek yağı ve mısırda yoğun bir şekilde varlık gösterir.

Omega 6 Yönünden Zengin Besinler

Omega 6 yönünden en zengin besinler derin ve soğuk su balıklarıdır. Bu vitamin vücut tarafından üretilmez. Belirtilen gıda ürünlerinden veya hazır üretim tabletlerden elde edilir. Özellikle çocuklarda büyüme, sağlıklı ergenliğe geçiş ve gelişim için gereklidir. Ayrıca var olan sağlığın korunması için de etkilidir.

Omega 6 Vitamininin Vücudumuza Faydaları Nelerdir?

İnsan hayati organlarının sağlıklı çalışması ve hastalıklar için koruyucu özelliği nedeni ile sürekli tüketilmesi gereken bir besin olan omega 6 faydaları aşağıda sıralanmıştır:
  • Omega 6 yağ asitleri kalp ve damar hastalıklarına karşı koruyucu etkisi olduğu ispat edilmiştir. Kötü kolesterolü (LDL) düşürücü etkisi vardır. Fakat yüksek düzeyde omega 6 tüketimi iyi kolesterolü de düşürdüğünden aşırı tüketimden kaçınılmalıdır.
  • Omega 6 içeren yağ asitlerinin içinde bulunan başlıca yağ asitleri linoleik asit ve araşidonik yağ asitleridir. Bu asitler beynin kaliteli gelişim, görme ve sinir sisteminin desteklenmesinde ön plana çıkarlar ve damar sağlığının korunmasında etkilidirler.
  • Besinlerin yanı sıra omega 6 yönünden zengin gıdalardan elde edilen tabletler kullanım için pratik kolaylık sağlarken, süt ürünleri, margarin, ekmek ve sos gibi besinlerin yer aldığı besin grupları, omega 6 çoklu doymamış yağ asidini artırabilmek için farklı seçenekler sunmaktadır.
  • Hücresel düzeyde iletişim görevi sağlayarak önemli bir rol sağlamakta, hücre gelişimini etkileyerek beyin gelişimi üzerinde kritik rol oynar. Aynı zamanda merkezi sinir sistemi ve kas gelişiminde de önemli görevleri bulunur.
  • Omega 6 vücudumuzda yeterli düzeyde omega 3 ile karıştığında faydalı olur. Fakat kanımızda bulunan omega 6, omega 3'ün dörtte birinden fazla olması durumunda zararlı etkilerini görebiliriz. Yani omega 3 ve omega 6 yağ asitlerinin birbirlerine oranları çok önemlidir. Yanlış beslenme alışkanlıkları nedeni ile omega 6 miktarı omega 3 miktarının 9-10 katına çıkar ki; bu durum kişiden kişiye değişmekle birlikte enflamasyon olarak kendini gösterir ve bu durum daha çok ayak yanmaları ve ayaktan ayak bileklerine doğru yorgunluk, ağrı ve hassasiyet olarak kendini gösterir.
  • Günümüzde artık herkesin yeterince hatta fazladan omega 6 aldığı bilinmektedir, fakat omega 3 tüketimi oldukça sınırlı olup, sağlıklı vücut için yeterli değildir. Bu nedenle genel olarak insanlar sağlıklı aralığın dışındadırlar.
  • Omega 3 ve omega 6 yağ asitlerinin dengeli bir şekilde alınması ile dolaşım sistemindeki sorunlar ortadan kalkacak, damarlardaki elastikiyet artacak, kan inceldiğinden damarlardan akışı daha kolay olacak ve enflamasyon gibi çözülemeyen sorunlar ortadan kalkacaktır.
Omega 6 Yağ Asidinin Diğer Etkileri Nelerdir?

İnsan metabolizması tarafından üretilmeyen omega 6 yağ grubu, kana karıştığında, kullanımdan önceki halinden daha uzun zincirler oluşturabilir. Daha uzun yağ asidi zincirleri, hormon üretiminde, genetik oluşumun gelişmesinde, hücre zarı yapımında, kan pıhtılaşmasında, yaraların iyileşmesinde ve enflamasyon (vücut yangısı) durumlarının yok edilmesinde görev alırlar. Vücudumuza aldığımız alfa linoleik asit (Omega 6) ALA; omega 3 ve omega 9 kaynaklı vitaminlerde bulunan EPA ve DHA asitlerine dönüştürülebilir. Fakat bu değişim sınırlı olmaktadır. Dolayısı ile uzun zincirli omega 6 yağ asitlerini doğrudan yediğimiz besinler ile alınmasında yarar vardır.

Omega 6 ve Omega 3 Dengesi

Omega 6 yağ asitlerinin faydalarından tam anlamıyla yararlanabilmek için omega 3 yağ asitleri ile dengeli bir şekilde alınması gerekmektedir. Omega 6 ve omega 3 yağ asitlerinin oranı, vücutta inflamasyonun kontrol altında tutulması ve genel sağlığın korunması için kritik öneme sahiptir. Yanlış beslenme alışkanlıkları nedeniyle omega 6 miktarı omega 3 miktarının çok üzerinde olabilir, bu da çeşitli sağlık sorunlarına yol açabilir. Bu nedenle, omega 3 ve omega 6 yağ asitlerinin dengeli bir şekilde alınması önemlidir.

Sonuç

Omega 6 yağ asitleri, vücut için gerekli olan esansiyel yağ asitlerindendir ve birçok sağlık faydası sunar. Ancak, bu yağ asitlerinin dengeli bir şekilde alınması, özellikle omega 3 yağ asitleri ile birlikte tüketilmesi önemlidir. Dengeli bir diyet ve doğru beslenme alışkanlıkları ile omega 6 yağ asitlerinin faydalarından tam anlamıyla yararlanabilirsiniz.

Omega 6 Yorumları

İlk yorumu siz yapmak istermisiniz?

Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

Omega 3 Kilo Aldırır mı?

Omega 3 Kilo Aldırır mı?

En İyi Omega 3 Besinleri

En İyi Omega 3 Besinleri

Haber Bülteni

Popüler İçerik

Omega 3 6 9 Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Omega 3 6 9 Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Balen Omega 3 Özellikleri ve Faydaları Nelerdir?

Balen Omega 3 Özellikleri ve Faydaları Nelerdir?

Omega 9 Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Omega 9 Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Omega 3 Faydaları Nedir?

Omega 3 Faydaları Nedir?

Omega 3 Şurup Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Omega 3 Şurup Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?